Discipline: Carrosserie
Voor Aannemingsbedrijf Fraanje uit Lewedorp hebben we een hele mooie opdracht uit mogen voeren. Het gaat om de bouw van een open laadbak met een Palfinger PK63002-EH G Hich Performance kraan en het leveren en bouwen van een Elenbaas middenas aanhangwagen.
De basis van de opbouw is een MAN TGS 35.440 8×2 met een wielbasis van 4900 mm. Deze truck is geleverd door Thieu van Dorst Bedrijfswagens, vestiging Goes. De laadbak en ponton zijn geheel in eigen huis geëngineerd en getekend. Dit heeft geresulteerd in een zeer torsiestijf ponton met een lage vloerhoogte (1100 mm) en laag eigen gewicht.
Compact geheel
In het ponton en laadvloer zijn vier rongstraten aangebracht van samengestelde zware kokerprofielen. Op de maat van een 20’ container zijn twistlocks aangebracht. Het samengestelde stalen kopschot bied ruimte om de evenaar, ladder en breedteboorden op te bergen; een zeer compact geheel!
In het randprofiel zijn geïntegreerd twee trapjes aangebracht, zodat de chauffeur zonder halsbrekende toeren de laadvloer kan bereiken. Onder de laadvloer is alle beschikbare ruimte opgevuld met spatschermen en gereedschapskisten, al dan niet met schuiflades. Alles is geheel samengesteld uit RVS-plaat en in eigen huis ontwikkeld.
Palfinger PK 63002-EH G bomvol opties
De Palfinger PK 63002-EH G kraan behoort tot de kraangroep B3. Deze heeft een lastmoment van 52,8 Tm. De kraan is eindeloos draaiend en heeft een hydraulisch bereik van 20,3 meter. Op dat punt heeft de kraan een capaciteit van 1940 kilo. Deze vlucht kan verlengd worden met twee mechanische verlengstukken tot 24,9 meter. Op deze afstand heeft de kraan nog steeds een capaciteit van 1000 kilo. De mechanische verlengstukken maken ook onderdeel uit van de LMB (Last Moment Beveiliging). Verder is de kraan voorzien van het Palfinger AOS actief trillingsdempingsysteem. Op de knikgiek zijn ledlampen aangebracht. De steunpoten zijn radiografisch te bedienen. De kraan is voorbereid voor een latere uitbreiding voor een lier op de knikgiek.
Alle onderdelen die in contact kunnen komen met externe voorwerpen zijn geschoopeerd om ze te beschermen tegen roest. Vervolgens zijn deze onderdelen afgelakt met een twee lagen tweecomponenten laksysteem.
Wij wensen Aannemingsbedrijf Fraanje veel veilige kilometers en vele productieve draaiuren toe met dit mooie stuk gereedschap!
Nord Cargo B.V. heeft opnieuw de vloot verreikt met een Lamberet SR2 Greenliner. De opleggers van Nord Cargo rijden meestal in het warme zuiden. Een goede isolatie van de oplegger was dan ook topprioriteit. De keuze is daarom opnieuw op een oplegger van het merk Lamberet gevallen. Wij zien dat bij steeds meer transporteurs niet alleen de aanschafprijs meetelt in de beslissing, maar ook zeker de isolatiewaarde.
Een goede isolatie geeft een besparing op het brandstofverbruik en het onderhoud van de koelmachine. Het gewicht van de oplegger is van grote invloed op het brandstofverbruik van het trekkend voertuig. Het ontwerp van de oplegger is van grote invloed op de aerodynamica en schadegevoeligheid van de oplegger. De Greenliner oplegger van Lamberet biedt deze voordelen. Een dergelijke oplegger is daarmee zeer interessant in de ‘total cost of ownership’. Niet alleen qua aanschafprijs, maar ook zeker in de levensduur van de oplegger.
Uitvoering vol opties
Deze multi temp uitvoering is helemaal op maat gemaakt en is daarmee een echte special. De inwendige hoogte van de oplegger is 2750 mm. De oplegger is binnenin voorzien van een tweede laadvloersysteem en verplaatsbaar tussenschot. Het klimaat in de oplegger wordt beheerst door een Carrier Vector 1950 Multi-temp in low-noise uitvoering. De achterzijde is uitgevoerd met de kenmerkende achterdeuren van Lamberet. In verband met het tweede laadvloersysteem zijn vier inwendige sluitstangen gemonteerd. In geopende stand draaien de achterdeuren door middel van 270° scharnieren 160 mm weg van het achterkader. Dit verlaagt de kans op schades aan de achterdeuren en deurrubbers tot een minimum.
Huisstijl
De oplegger is volledig uitgevoerd in de kleurstelling van Nord Cargo en voorzien van aluminium X-Lite velgen met X-brite behandeling. Hier zijn Goodyear banden op gemonteerd in de maat 385-55-22.5. Boven de wielen zijn in kleur gespoten RVS spatschermen aangebracht. De Lamberet opleggers worden voorzien van polyester composiet panelen die voor een extreem goede isolatie zorgen. Beide opleggers zijn daarom voorzien van een FRC certificaat.
FRC en GDP gekeurd
Naast de FRC keuring zijn de opleggers GDP gekeurd. Dit houdt in dat de opleggers een volledig mapping op drie verschillende tempratuurzones zijn ondergaan. Om de inwendige luchtgeleiding goed te kunnen sturen is het IAFO luchtcirculatiesysteem gemonteerd (standaard in alle Lamberet opleggers). Deze voldoet aan de X15-140 norm (vereist door de farmaceutische sector).
Carrosserie Elenbaas bedankt Nord Cargo opnieuw voor de fijne samenwerking. Veel veilige en winstgevende kilometers!
Aan Jocotrans B.V. uit Bodegraven hebben wij onlangs een Lamberet Frigoline Plancher laadbak af mogen leveren. De laadbak is gemonteerd op een Renault Master Platform cabine. Dit voertuig is in Nederland nog niet heel bekend, maar kent vele voordelen ten opzichte van een chassis cabine of geïsoleerde bestelbus.
Zo zijn de vloerhoogte en het eigen gewicht extreem laag. Door de lage vloerhoogte is er geen laadklep nodig. Door het lage eigen gewicht is het volume hoog. De laadbak is eenvoudig over te bouwen op een volgend voertuig. De isolatiewaarde van de Lamberet Frigoline Plancher is hoog. Om deze redenen worden dit type voertuig steeds vaker ingezet voor fijnmazige distributie.
Voor Jocotrans hebben wij de laadbak voorzien van een aluminium vloer en de wielkasten bekleed met RVS. Het achterkader kan volledig openen. Om lading op verschillende niveaus vast te zetten zijn rails op diverse hoogtes aangebracht. Ook is een oprijramp gemonteerd. De laadbak is in onze eigen spuiterij voorzien van de juiste kleur.
Janssens Transport uit Raamsdonksveer is een luxe uitgeruste Lamberet Sr2 Green Liner rijker. Het familiebedrijf is al vier generaties lang actief in transport en logistiek, zowel op nationaal als internationaal vlak. De nieuwe Lamberet Sr2 Green Liner heeft een inwendige hoogte van 2700 mm en is voorzien van het ATP-FRC certificaat.
De oplegger uit de Green Liner serie is aan de buiten- en binnenkant voorzien van vele extra’s. Binnenin de laadbak zijn 5 rails tegen het dak en 2 rails in de zijwand gemonteerd om de lading op de juiste manier te kunnen borgen. In de zijwand is een leddaglichtlamp met een 20 minuten schakelaar gemonteerd. Zo kan men ook veilig in het donker werken.
Voorzien van alle gemakken
Het vlakke achterkader met ingewerkte sluitingen ziet er niet alleen erg mooi uit, maar geeft ook netto 40 mm meer inwendige ruimte. In combinatie met de dubbelwerkende scharnieren draaien de deuren vlak tegen de zijwand aan en 160 mm van het achterkader. Dit voorkomt vervelende schades aan de deuren en deurrubbers. Voor het laden en lossen is gekozen voor een Dhollandia laadlift met een capaciteit van 2500 kg. De temperatuur wordt bewaakt door een Carrier Vector 1550 low-noise, voorzien van een datacold 600T.
SafeLights
De verlichting rondom is uitgevoerd in led. In de bovenbalk van het achterkader zijn Lamberet SafeLights Full-Led aangebracht. Deze SafeLights zorgen voor verlichting, remlicht, knipperlicht en werklampen voor het laadklepplatform. Dit geeft zowel meer veiligheid voor de chauffeur bij het laden en lossen, als ook voor medeweggebruikers. Verder is de oplegger voorzien van RVS spatschermen, 36 stuks palletkist, ventilatieluiken en in twee kleuren gespoten velgen.
Wij wensen Michael Janssens veel werkplezier met dit luxe stuk gereedschap!
Aan Automotions Mercedes-Benz hebben wij een demo-voertuig voor BesteBak.nl geleverd. BesteBak.nl is een uniek opbouwsysteem voor vrachtwagen-carrosserieën en bedrijfswagens. Het demo-voertuig is gemonteerd op een Fuso Canter 3C13 met een wielbasis van 3400 mm.
De laadbak heeft inwendige afmetingen van 4190 x 2120 x 2200 mm (l x b x h, hoogte en breedte zijn insteek-afmetingen). De rechterkant is voorzien van een zijdeur met een breedte van 900 mm. Op 1000 mm van de laadvloer tot de hardrail is een gegalvaniseerde combirail aangebracht. Het achterkader wordt afgesloten door een tipklep met een Dhollandia achtersluit-laadklep van 750 kg. Het totale voertuig weegt 2900 kg en heeft een laadvermogen van 600 kg.
Samenwerking met Karhof
Carrosserie Elenbaas is een samenwerking aangegaan met Karhof Carrosserieën. Karhof is de bedenker en de producent van BesteBak.nl, dit is een uitgekristalliseerd concept voor het 3500 kg segment. Niet alleen het laadvermogen is belangrijk; de kwaliteit en levensduur van het product zijn dat ook. Wij zijn dan ook blij dat we 5 jaar garantie op ons product kunnen geven.
Garantie 5 jaar op BesteBak.nl
Een carrosserie wordt gemaakt van de beste materialen en geassembleerd volgens de strengste normen. Dit resulteert in optimale prestaties, gebruiksgemak en een uitzonderlijk lange economische levensduur. De garantie geldt voor de gehele carrosserie, waaronder hang- en sluitwerk, deuren, luiken etc. Alleen op de laadkleppen en andere toegevoegde technische hulpmiddelen zijn de garantievoorwaarden van de desbetreffende leverancier van toepassing. De garantie omvat kosteloze reparatie van de carrosserie in geval van materiaal-, fabricage- en/of constructiefouten. Daaronder valt ook de levering en vervanging van onderdelen.
Voor onze Palfinger-collega Rijkhoff Autolaadkranen hebben wij een open laadbak mogen bouwen. Deze zal worden voorzien van een Palfinger PK 22002-EH-c autolaadkraan.
Het voertuig wordt ingezet voor transport van glasbokken. In de vloer hebben wij daarom C-profielen aangebracht, zodat deze bokken gemakkelijk vergrendeld kunnen worden. De truck is luxe afgewerkt met rvs spatschermen. In het middelste scherm is een opstap gemonteerd.
De randprofielen en binnenzijde kopschot zijn gemetalliseerd en in onze spuiterij van een kleur voorzien.
Voor onze Palfinger-collega Rijkhoff Autolaadkranen uit Wormerveer hebben wij een open laadbak vol opties gebouwd.
Op elke mogelijk plaats hebben wij RVS kisten gemonteerd. Deze kisten zijn in onze eigen werkplaats vervaardigd. Aan de voor- en achterkant zijn over de volle breedte van de truck borden en luxe RVS spatschermen aangebracht.
De laadbak voorzien van opnamepunten voor 20”containers. Aan de binnenzijde van het kopschot zijn diverse rongpotten en gegalvaniseerde rongen met opberging gemonteerd. De randprofielen en binnenzijde kopschot zijn gemetalliseerd en daarna in kleur gespoten.
Voor Nijssen Fourages uit Nieuw-Vennep hebben wij een prachtige order mogen afwerken. Zo mochten wij 6 laadbakken overbouwen op een nieuwe DAF Chassis en 1 nieuwe laadbak leveren.
De nieuwe laadbak is geheel op wens van de klant gemaakt. Zo is deze voorzien van diverse rongpotten en rongen en voldoende ladingogen om op elke gewenste positie de lading vast te kunnen zetten. In het kopschot is een uittrekbare trap aangebracht, zodat men makkelijk op hoge ladingen kan komen.
In de beschikbare ruimtes zijn RVS kisten gemonteerd en aan de achterzijde schuifkokers voor overhangende lading. In de overbouw aan de achterkant hebben wij een onderbouwkoppeling aangebracht. Deze is door in onze eigen werkplaats vervaardigd en gemonteerd. Dit kan makkelijk en snel omdat wij hiervoor de benodigde goedkeuringen hebben. Om snel te kunnen lossen is een hydraulisch bandlossysteem gemonteerd.
Voor Luijten-VVZ, specialist in professionele verfproducten en aanverwante materialen en gereedschappen, hebben wij opnieuw 3 Mercedes-Benz Sprinters mogen voorzien van laadkleppen en een binnenbetimmering met bindrailsen.
Voor Zeevishandel de Eendracht in Tholen hebben wij een Mercedes-Benz Sprinter mogen voorzien van een isolatiepakket met direct-drive Carrier Xarios 350. Het design van de Carrier Xarios 350 is geschikt voor het vervoer van verse en diepvriesproducten en bij toepassingen met enkele of multi-temperatuur. Het isolatiepakket van Lamberet kenmerkt zich door een hoge mate van afwerkingen en isolatiewaarde. Ook met een standaard zijdeur is het isolatiepakket een FRCX-certificaat waardig.
De laadruimte van de Sprinter is aan de laadruimte voorzien van extra schappen voor kleinere bestellingen. Onderaan de zijwand is rondom een RVS stootlijst aangebracht. Op verzoek van de klant zijn er sidebars en een verzwaarde RVS achterbumper gemonteerd. In onze eigen sign-afdeling is de huisstijl ontworpen en gemonteerd.
Wij bedanken De Eendracht voor de opdracht en wensen hen veel plezier en veilige kilometers toe!