Discipline: Spuiterij
Voor Nijssen Fourages B.V. hebben wij deze bijzondere volumecombinatie mogen bouwen. In de besprekingen vooraf bleek dat er veel wensen waren waarvan sommige een grote uitdaging opleverden.
Er moest een zo groot mogelijke volumecombinatie worden gebouwd met de mogelijkheid van het meenemen van een Manitou meeneemheftruck met een capaciteit van 2,5 ton. Deze moest zowel op de motorwagen als middenasaanhangwagen passen. Ook moest de heftruck aan de aanhangwagen nog koppelingsdruk op de VBG koppeling met een pen van 57,5 mm geven. Deze koppeling heeft als voordeel dat hij 2000 kg koppelingsdruk mag hebben. De balans is gezocht in een optimale wielbasis van de ‘Elenbaas middenas chassis’ met een GVW van 20 ton. De voorste as is uitgevoerd als liftas zodat deze als contragewicht werkt bij onbeladen voertuig.
Voldoening
Ook al proberen wij projecten van tevoren zo goed mogelijk op de tekentafel uit te denken, op de weegbrug blijkt of alles ook daadwerkelijk uitkomt zoals bedacht. Als dit zo blijkt, is de voldoening groot!
Om de meeneemheftruck mee te kunnen nemen op de motorwagen moest er wel een bijzondere constructie worden bedacht daar de oplegkokers voor de heftruck niet op hun oorspronkelijke plaats konden blijven zitten met gekoppelde aanhangwagen. Hiervoor zijn hydraulisch draaiende en uitschuivende kokers ontworpen zodat de chauffeur hiervoor niet onder de wagen hoeft. De aanhangwagen heeft vier hydraulisch bediende poten die afzonderlijk van elkaar te bedienen zijn. De laadruimtes hebben een inwendige lengte van 8430 mm en 7500 mm en een inwendige hoogte van 3000 mm. Om die reden is gekozen voor een dak van sandwichpanelen zodat deze geheel vlak is aan de onderzijde en geen lading kan beschadigen. In de vloer zijn vijf verzonken bindrails aangebracht om de lading mee te kunnen vast zetten.
Wij wensen Nijssen Fourages veel succes toe met deze mooie volumecombinatie.
In samenwerking met HYVA en DAF dealer Best Trucks uit Barendrecht hebben wij voor Van der Nol Transport uit Rockanje een fraaie en functionele openlaadbak met kraan mogen bouwen.
We kregen de opdracht om een zo multifunctioneel mogelijke opbouw te ontwikkelen waarin alle hulpstukken en gereedschappen in meegenomen kunnen worden. In die opzet zijn we goed geslaagd. De truck is voorzien van een in het oog springende palenjuk in combinatie met het demontabele juk aan de achterzijde welke achter de cabine is geplaats.
Functioneel
Tussen de kraan en het kopschot is in eigen huis een RVS opberging voor het achterste palenjuk , ladder en brandblusser gerealiseerd. Onder de laadbak zijn alle beschikbare ruimtes opgevuld met verschillende RVS kisten. Deze zijn voorzien van schuiflades of legborden. Om brede lading te kunnen vervoeren zijn door Elenbaas ontwikkelde breedteborden gemonteerd. Deze zijn uitgevoerd in RVS, voorzien van Ledverlichting en tot maximaal 3,5 meter en per 5 cm te verbreden. Voor de stempelplaten zijn bij de stempelpoten RVS opbergingen gemaakt.
In de vloer zijn vier wegklapbare twistlocks gemonteerd voor het transport van een 20ft container. Verder zijn extra ledwerklampen aangebracht die zowel door de achteruit of met schakelaar bediend kunnen worden.
Wij wensen Richard van Van der Nol Transport veel veilige en rendementvolle kilometers toe.
Aan Den Hoed Horeca Groothandel hebben wij een Volvo FL met Lamberet koel/vriesdistributielaadbak geleverd.
Den Hoed heeft gekozen voor een kwaliteitslaadbak van het merk Lamberet. Deze is specifiek ingericht voor stedelijke distributie. Zo is deze laadbak voorzien van driedelige achterdeuren met – zoals Lamberetklanten gewend zijn – ingewerkte sluitingen. Zo wordt 45mm extra inwendige ruimte gecreëerd en een glad oppervlakte voor huisstijl- en reclame-uitingen.
Minder brandstof
Aan de achterzijde van de laadbak is een luchtgordijn gemonteerd om tijdens het laden en lossen de koude lucht zoveel mogelijk binnen te houden. De koelunit verbruikt daardoor minder brandstof omdat er geen extreme pull-downs nodig zijn. Aan de achterkant van de auto een Dhollandia laadklep gemonteerd met een capaciteit van 250 kg. De temperatuur wordt geregeld door een Carrier Supra koelmachine.
Uiteraard ging de aflevering gepaard met een heerlijke taart. Carrosserie Elenbaas wenst Den Hoed veel veilige en rendabele kilometers!
Na de opdracht voor het laten bouwen van een afzetbare marktkraam heeft E-fish een laadbak van Lamberet afgenomen. De laadbak is specifiek uitgevoerd voor het vervoer van vis. Zo is de laadvloer volledig glad en aan de achterzijde voorzien van afwaterpunten met een slang en afsluiter. Bij het achterportaal is de laadbak voorzien van een BlueSeal luchtgordijn om kou binnen en warmte buiten de laadbak te houden. Deze oplossing geeft een grote besparing op het brandstofverbruik van de koelgroep, omdat deze geen extreme pulldowns hoeft te maken om de laadbak op temperatuur te krijgen of te houden na het laden en lossen.
Online uitlezen
Om de goederen op temperatuur te houden is er een Carrier Supra koelgroep gemonteerd. Het DAF-chassis heeft een super space cab cabine. De koelgroep is daarom weggewerkt in een nis. Het klimaat en positie van het voertuig wordt gemonitord door een Euroscan MX2 temperatuurrecorder. De klant kan deze via het online portal volgen en uitlezen. De onderbouw is voorzien van luxe RVS-spatschermen, onderrijbeveiliging en een lichtbakconstructie. Op de lichtbakconstructie is ook een butt-rol stootbeveiliging gemonteerd. Onder deze constructie is een Dhollandia onderschuif laadklep gemonteerd in combinatie met een Groeneveld centrale smering. De complete motorwagen is in onze eigen designafdeling voorzien van een metallic lak en full-colour huisstijl.
Wij danken E-fish wederom voor het vertrouwen en wensen hun veel veilige en rendabele kilometers toe met deze schitterende koel-vriescombinatie.
CZAV heeft gekozen voor een door Carrosserie Elenbaas op maat gemaakte schuifzeilenoplegger. CZAV gebruikt de robuuste maar ook gebruiksvriendelijke schuifzeilenoplegger voor zware ladingen en intensief gebruik.
Zo hebben wij het volgende mogen leveren: twee-assige oplegger chassis met tien tons SAF-assen. Deze zijn voorzien van het ATIS automatisch corrigerend bandenspanningssysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat de banden altijd op de juiste spanning staan. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik, langere levensduur van de banden en een bijna uitgesloten kans op klapbanden.
Randprofiel
Om tijd te besparen met het laden en lossen is er een speciaal randprofiel ontwikkeld. Dit zorgt ervoor dat de rongen op iedere gewenste positie gezet kunnen worden, spanbanden onder alle hoeken en ook bij gesloten zeilen geborgd kunnen worden in het randprofiel. Samen met het FLEXSTRAP systeem maakt dit dat één persoon vele malen sneller kan laden en zekeren. De achterzijde is voorzien van een meeneemheftruck-constructie met pneumatische bediening. De oplegger is verder voorzien van een volledig ADR-pakket, TUV-ladingzekerheid certificaat, vier rails op de vloer en het dak en twee luxe RVS-kisten.
De bestickering is volledig in onze eigen designafdeling aangebracht. Voor deze order geldt dan ook het principe ‘one-stop-shopping’. Wij wensen CZAV veel veilige kilometers met deze multifunctionele oplegger.
Voor Timmerfabriek – Interieurbouw Wondergem hebben wij een speciale schuifzeil/rolzeil carrosserie mogen bouwen op basis van een MAN TGM XL.
Om alle objecten die in de eigen werkplaats zijn gebouwd te kunnen vervoeren waren er specifieke eisen voor de carrosserie. Zo hebben wij de laadbak aan de linkerzijde voorzien van een schuifzeilconstructie. De rechterzijde is voorzien van een rolzeilconstructie. De aandrijving van het rolzeil wordt verzorgd door een aan het kopschot bevestigde 24V gelijkstroommotor met wormwieloverbrenging.
Praktische indeling
De achterzijde is volledig afgesloten door een Dhollandia laadklep welke ook gebruikt kan worden als oprijramp. Om een zo groot mogelijk inwendige hoogte te kunnen creëren is het hulpraam driedelig uitgevoerd met stalen wielbakken. De inwendige hoogte bedraagt hierdoor 2850 mm. De vloer is afgewerkt met hardhouten vloerdelen. Omdat er ook veel in de vroege morgen of in de avond geladen wordt, is het dak voorzien van drie LED-plafonnières en 2 LED-werklampen. Deze schijnen op het laadklepplatform. De complete combinatie is in eigen huis gespoten en voorzien van huisstijl.
Wij wensen Timmerfabriek – Interieurbouw Wondergem veel plezier en veilige kilometers met dit mooie stuk gereedschap!
Voor Gulf Oil Nederland hebben wij twee oplegger mogen restylen. Met deze nieuwe Sikkens laklaag kunnen ze weer jaren mee .
Aan de firma Braay uit Velsen-Noord hebben wij een zeer luxe uitgevoerde Lamberet SR2 Greenliner mogen leveren. Deze oplegger is uitgevoerd in multi-temp en voorzien van een Carrier Vector 1950 MT en verplaatsbaar tussenschot.
In onze eigen spuiterij is de Lamberet SR2 Greenliner voorzien van de NVO huisstijl en Braay kleurstelling. Netto inwendige hoogte van 2700 mm met een schotelhoogte van 1100 mm en 65 serie banden binnen de 4000 mm, onder de oplegger een palletkist geschikt voor 36 euro pallets.
Voorzien van de nieuwste snufjes
Om de oplegger overal te kunnen volgen en de temperatuur uit te lezen is er een Euroscan MX1 registratiesysteem gemonteerd. Aan de achterzijde is het robuuste Lamberet achterkader met RVS stootvlokken gemonteerde. De achterdeuren draaien 160 mm van het achterkader weg. Zo worden schades aan de achterdeuren en deurrubber tot een minimum beperkt. De deuren worden in geopende toestand vastgehouden door de nieuwe gepatenteerde deurhouder. Het zogenaamde ‘EDL-systeem’.
Wij wensen Braay Transport veel veilige en winstgevende kilometers met deze nieuwe Lamberet-oplegger toe!
Voor onze gewaardeerde klant Rijnart internationaal transport bv heeft Carrosserie Elenbaas 4 stuks groot volume carrosserie mogen leveren, gemonteerd op Scania chassis cabine. De carrosserieën zijn specifiek volgens de eisen en wensen van Rijnart internationaal transport vervaardigd. Zo zijn de portalen van de Elenbaas laadbakken niet geschroefd aan het frame maar gelast om voldoenden strekte te creëren, het grondraam is driedelig opgebouwd om de gewenste insteek van 3 meter te creëren in combinatie met een geïsoleerd dak. Carrosserie is tevens voorzien van: onderbouw koppeling, opklapbare bumper, aluminium zijborden in combinatie met anti-diefstal zeilkleden voor een strakke maar ook chique afwerking is er gekozen voor RVS spatschermen en per zijde één gereedschapskist. de opbouwen zijn voor zijn van TUV ladingzekerheid certificaat.
Voor transportbedrijf Fa. L.J. de Jong en Zonen hebben wij deze mooie Palfinger kipper kraan combinatie gebouwd. De kipper en het hulpraam zijn volledig in eigen huis ontworpen, gebouwd en geconserveerd. Dit heeft geresulteerd in een strakke Palfinger kipper met vierdelige aluminium zijschotten, waarvan de onderste plank is opgevuld met hout. Dit om beschadiging met de pallethaak te voorkomen.
De kipinstallatie bestaat uit twee onderwaartse cilinders met een capaciteit van 20 ton. De installatie is voorzien van aanhangwagen kiepventiel. De achterzijde wordt afgesloten door een scharnierbare achterklep. Deze is voorzien van een graanschuif. Er is een robuuste vloer van hardhout aangebracht met tussen de vloerplanken omega profielen. De Palfinger kipper is in onze spuiterij voorzien van een hulpraam welk is gecoat met een Sikkens drielagen systeem. De contactvlakken zijn extra beschermt. Deze zijn namelijk geschoopeerd. Door de juiste keuzes van materiaal en kraan blijft er een netto laadvermogen over van 14 ton.
Palfinger kraan
De kraan is een Palfinger PK 19 001 SLD5 A kraan. Deze heeft een hydraulisch bereik van 8,2 meter en heeft dan nog een capaciteit van 2200 kilo. De kraan is voorzien van radiografische bediening met leduitlezing van alle actuele functies op de zender. De stabiliteitbewaking wordt geregeld door het unieke Palfinger HPSC-E systeem wat de chauffeur totaal ontzorgt. In kritische situaties grijpt deze namelijk automatisch in. Zo kan er ten allen tijde veilig gewerkt worden. Verder rekent dit systeem per centimeter uitgeschoven steunpoot de maximale hefcapaciteit van de kraan uit. De conservering bestaat uit het Palfinger KTL systeem wat staat voor Kathodische Dompelbat Lakbehandeling. Dit draagt er toe bij dat een Palfinger een hogere restwaarde genereert. Oxidatie kan zo namelijk geen kans.
Wij wensen Fa. de Jong veel veilige kilometers en draaiuren toe met dit mooi stuk gereedschap!